نافذة مصر - مصر العربية:

سخر نشطاء على موقعي التواصل الاجتماعي "فيسبوك" و"تويتر" من أخبار المشاجرة التي وقعت عصر الاحد بين ذراعي أمن الانقلاب الجيش والشرطة امام مركز إمبابة وادت إلى استخدام الغاز المسيل للدموع وتبادل لإطلاق النار مما أثار ذعر الأهالي.

ووصف النشطاء ما حدث بأنه "فضيحة"، ساخرين من تصارع ذراعي أمن الانقلاب في مصر.. ومحاولة فرض كل طرف نفوذه على الآخر والذي يميل إلى كفة أبناء السيسي على أبناء محمد ابراهيم.

وقال الناشط السياسي عمرو عبد الهادي عضو جبهة الضمير عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك":"لما الجيش والشرطة يتخانقوا نبلغ مين - المطافى ؟!".

فيما قال عمرو أمام:" خناقة الجيش والشرطة في قسم إمبابة مش الخناقة الأولة، من سنة ونص تقريبا أتخانقوا في قسم اول التجمع وضربوا على بعض نار وطوب وهتفوا ضد بعض كمان"

اما الكاتب إبراهيم الجارحي فقال ساخرا عبر حسابه علي موقع التدوينات المضغرة "تويتر":" الجيش والشرطة بيضربوا بعض وجماعة انصار بيت المقدس تستنكر اللجوء للعنف وتدعو الطرفين إلى حل خلافاتهما من خلال التفاوض"

وغرد أحمد الروبي قائلا:" هما الجيش والشرطة وقعوا في بعض هما دول بقى اللى بيحموا البلد"

اما الناشط إسلام مجدي فكتب: اكيد الطرف التالت هو اللى وقع بين الجيش والشرطة ".

ودونت ياسمين محمد ساخرة:" واشوف الجيش والشرطة بيضربوا علي بعض قنابل غاز واضحك".

واضافت تسنيم متي:" طيب لما الجيش والشرطة يضربوا في بعض زي اللي حصل النهاردة في إمبابة؛ مين اللي ضرب الغاز المسيل.. الشعب!".

وانتقد الناشط عصام فاروق الاداء الإعلامي في مصر في تعاطيه مع الواقعة فقال: الغريب والمريب ف الامر ان مسمعتش حد ف اعلامنا العظيم الموضوعى الحيادى اتكلم عن خناقة الجيش والشرطة".

وكتب خالد صلاح:" يا جماعة الجيش والشرطة ماسكين في بعض.... الشعب لازم ينزل"

وسخر عماد أحمد:" الجيش والشرطة..قفشوا مع بعض......طب ندخل القضاء يصالحهم".

وقالت سلمي محمد:" لما اعرف أن الجيش والشرطة بيضربوا بعض عند قسم امبابة.. " ياجماعة اغزوا الشيطان ده انتم سارقين قاتلين ساحلين مع بعض ".

بداية

وأشار البعض الآخر من النشطاء إلى أن هذه الواقعة تعتبر منعطف خطير في العلاقة بين القوتين فقال عبد الرحمن أبو زيد: اشتباكات الجيش والشرطة في إمبابة هي أول خطوة في طريق سقوط الانقلاب الخطوات القادمة أقوى وأثقل وأكثر تأثيرا"

وكتبت الناشطة غادة محمد نجيب:" نتكلم جد بقى شويه حد يقولي في دوله في العاالم جيشها وشرطتها بيضربوا في بعض زيى ما حصل انهارده في امبابه ".

وأضافت: "هو ده الأمن القومي الحقيقي والخطر من الدولة العسكرية".

وتساءلت نجيب: "الغاز اللى انضرب ده مين حيحاسب على فاتورته يعنى في رقابه ولا ده مال سايب، للنحانيح بتوع انتم بتهتفوا يسقط حكم العسكر انتم خونه ".

"وعايزين تسقطوا الجيش، ايه رأي سعادتكم في الشرطة اللى هتفت انهارده يسقط حكم العسكر؟".