مع بدأ أذرع الانقلاب الترويج للفراخ المجمدة القادمة من البرازيل على أنها الخطة الحكومية أمام جشع التجار! تصدرت هاشتاجات (كيلو الفراخ) و(الفراخ البرازيلي) في تعبير عن حالة الغضب  من قبل المصريين والتي ظهرت من خلال مواقع التواصل الاجتماعي من اللحوم المستوردة وفي صدارتها الدجاج واللحوم الحمراء والتي ذات أثر سيئ على المصريين حيث فترات سفرها عبر البحار فضلا عن فترات الفسح الجمركي إضافة إلى سعرها المبالغ فيه ومفاجأة دخولها من وزارة التموين..

 

وعلق ناشطون على دعاية لميس الحديدي للفراخ المجمدة متذكرين قولها للرئيس محمد مرسي لو مش قد الشلة متشيلش: "لو الفراخ المحلية غالية بـ90 جنيه الكيلو؛ قدامك الفراخ البرازيلي درجة أولى موجودة بـ65 جنيه داخل مجمعات «النيل، وجمعيتي، ومنافذ التموين".

 

وقال ناشطون إن أغلى طن فراخ مستوردة يصل إلى 300 دولار ما يعني أن الكيلو الواحد يصل ل 9 جنيهات، في حين أن الفرخة تساوى نحو ربع دولار. ملمحين إلى استفادة المستورد وهو شركة تابعة للأجهزة ليبيع الدجاجة الواحدة ب 10 أضعاف ثمنها.

 

وحذر ناشطون آخرون من إصابة هذه النوعية من الدجاج المجمد والبرازيلي منه بشكل خاص، بببكتريا السالمونيلا وهرمونات.

 

وقالت سما (@sanfora096): "واخيرا اتفضحت خطة چنرالات السبوبه انه العسكر صانع الأزمات انها (سبوبة العسكر) احذرو شرائها انهم (لايرقبوا فيكم إلًّا ولا ذمة) مش مهم ايه مصدر الفراخ ومش مهم تسأل هو إمتي طلع قرار الاستيراد وبالسرعة دى.. المهم انك لازم تخلي الچنرالات يطفحوها".

 

وأضاف أحمد عبدالوهاب (@AhmedMwaheb)، "سعر كيلو الفراخ البرازيلي واقف على المستورد ب ١١ أو ١٢ جنيه بسعر الدولار أبو ٣٠.. وعايزين يبيعوا الكيلو ب ٧٠ جنيه.. صناعة اتدمرت بيوت اتخربت ناس مبقتش لاقية تاكل عشان سيادة اللواء يطلعلوا بمكسب ٥٠ جنيه في الكيلو.".

 

وكتب الحقوقي والإعلامي هيثم أبوخليل، ساخرا "لميس الحديدي: لو الفراخ البلدي مش أد الشيلة متشيلش.. الفراخ البرازيلي موجودة".

 

وكتبت هميس "عايزة اكتب ثريد عن توفيق عبد الحى اللى عمل ارباح 120 مليون دولار سنة 1981 من الفراخ البرازيلى الفاسدة وخلع بعد ما لهف من البنوك المصرية قروض بدون ضمانات وفضل عايش يتمتع فى اوروبا بدم الغلابة عشان آفة حارتنا النسيان وكده!".

 

ورأى الصحفي سليم عزوز أنه "..هو ده الموضوع.. قتل الدجاج المحلي، وتدمير الثورة الداجنة من أجل سبوبة الفراخ البرازيلي المستوردة بالعملة الصعبة.. عندما يحكمنا حاكم مدني منتخب لن ترتكب هذه الجريمة، لأن الشعب يملك محاكمته وعزله.".

 

واشار د.محمود فواز إلى أن "الفراخ البرازيلى مكتوب بالغلاف"مذبوح باليد"طبقا الشريعة الإسلامية .. تم استيراد ١٠٠ الف طن كما ذكرت صفحة رسميه محليه،يعنى٨٣ مليون فرخة وزن ١,٣٠٠ .. وبفرض تم الذبح فقط بواسطه ١٠٠ عامل بوقت ٣دقائق تجهيز وتغليف لكل فرخه.. يعنى تستغرق الذبح ٦شهور+شهر شحن يعنى ٧شهور،يعنى قبل ازمة الاعلاف".

 

واعتبر علي الهوشي أن الخطة الرسومة تنفذ "عرفتوا مين موت الكتاكيت علشان يعمل ازمه لما جات الفراخ البرازيلى والروسى قالك بتعمل عقم وهم بيكلوها فى الخليج وتركيا من 20 سنه وهم بردوا تجار بيخزنوا الشعير الاخوان معرفش يعمل ارهاب دخل على الغذاءودلوقت عاوز يخرب العلاقات الخليجيه".

 

وباتت اللحوم الحمراء والبيضاء وبيض المائدة، حكرا على الطبقات المقتدرة فقط، وتزداد مخاوف المواطنين  من استمرار ارتفاع الأسعار مع حلول شهر رمضان المبارك، في ظل اختفاء بعض الأصناف من الأسواق، مثل البط والأرانب والحمام من موائد الوجبات الرئيسية.

 

وفي يناير الماضي، سجل مؤشر “فاو” 131.2 نقطة مقارنة بـ135.6 نقطة في ذات الشهر من العام الماضي، أي قبل شهر من اندلاع الحرب الروسية الأوكرانية التي تسببت في تفاقم أسعار الغذاء العالمية.