شن نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي هجوما حادا علي مؤتمر "يورمني مصر " الذي من المقرر أن يعقد لمدة يومين في فندق ماريوت بحضور رئيس حكومة الانقلاب وعدد من وزرائه ، مؤكدين أنه مؤتمر لبيع مصر للأجانب تحت ضغط أزمة الجنرال الفاشل الانقلابي عبد الفتاح السيسي .

ودشن النشطاء ، اليوم الإثنين، هشتاج لرفض الحدث "#لا_لبيع_مصر "، وقالوا في بيان لهم تحت عنوان "مؤتمر "يورمني".. هتبيعوا ولادنا بكام ": يورمني ده شركة استثمارات عالمية للاسواق الناشئة .. جمعت الطامعين والأجانب اللي عارفين الفشل والخراب اللي حكم العسكر الانقلابي حط البلد فيه.. وجايين يستغلوا الموقف ويشتروا من السيسي البلد حتة حتة .. علشان ترجع البلد لأيام طلعت حرب تاني أيام ما كان بيقاوم سيطرة الأجانب علي مصر".

ووصف النشطاء المؤتمر بالشر الكبير لمصر قائلين: "المؤتمر في فندق ماريوت في وسط القاهرة يومي الثلاثاء والأربعاء .. طبعا عاملينه بعيد عن الغلابة والمطحونين والمقهورين.. علشان هما عارفين انه شر كبير..".

وأوضح النشطاء في بيانهم أضرار المؤتمر علي مصر ومستقبلها بقولهم :"المؤتمر.. باختصار بيع للبلد ولمستقبل عيالنا .. ولزيادة الفقراء والغلابة وتقوية العصابة .. جدوله اللي هتشارك فيه عصابة السيسي وحكومته.. بيتكلم عن الغاء الدعم تماما والخضوع الكامل لصندوق النقد الدولي.. وزيادة أعداد الفقراء.. وبلاوي كتبير هتمهد لاحتلال اقتصادي واضح لمصر.. يعني خراب في خراب".

ودعا النشطاء، الشعب المصري إلي الانضمام للثورة ضد بيع مصر موجهين خطابهم لرجل الشارع بقولهم :"انضم للثورة ضد بيع مصر.. انضم معنا في رفض المؤتمر في الشارع أو بكلمة حق مع اصحابك أو علي الفيس .. وقول معنا .. يا شلة السيسي .. يا شلة مؤتمر يورمني .. انتم شوية حرامية .. هي كلمة واحدة غيرها مفيش .. مفيش بيع لبلدنا واحنا عايشيين.. مفيش استغلال للشعب واحنا موجودين .. مفيش استقرار للعصابة واحنا لسه مقاومين".

وكان التحالف الوطني لدعم الشرعية ورفض الانقلاب قد اعتبار يومي المؤتمر يومي رفض شعبي لبيع الانقلابي عبد الفتاح السيسي لمصر تحت شعار لا لبيع مصر ضمن فاعليات أسبوع "مصر كبيرة عليهم"، مؤكدا أنه يرحب بأي استثمارات حقيقة في الوقت المناسب والمناخ المناسب لا في ظل انقلاب دموي قاتل وغياب الارادة الشعبية والشفافية والقانون وحكم اللصوص وانعدام الاستقرار مع استمرار مناخ الارهاب الحاكم بالرصاص والمصادرات .