قرر الدكتور علي المصيلحي، وزير التموين والتجارة الداخلية بحكومة الانقلاب رفع حصة الأرز من قائمة السلع التي تشملها البطاقة التموينية، قائلا: "مفيش رز على التموين عشان الـ 50 جنيه يدوب بتقضي الزيت والسكر، فإزاي أنزل الرز يتبهدل في التموين عشان كده قررنا إننا نسيب الرز حر"!

وزعم، خلال وضع حجر الأساس لأول منطقة لوجستية في محافظة الأقصر، زراعة نحو 1.6 مليون فدان من الأرز للإسهام في توفير إنتاج أرز يغطي استهلاك مصر، قائلا: هنستمر في منع تصدير الرز عشان كده الرز هيفضل متوفر.. وأحب أطمن المواطنين إننا كلنا شغالين في صالحهم". 

يأتي ذلك رغم ارتفاع أسعار الأرز بشكل كبير خلال الشهور الأخيرة، ما تسبب في إحجام كثير من الأسر عن شرائه رغم أنه إحدى الوجبات الرئيسية على مائدة المصريين. 

ورغم الأخبار السيئة التي أعلنها المصيلحي للمصريين إلا أنه لم ينس الإشادة المعتادة بالسيسي حيث قال "العالم كله بيقابل تحديات بسبب الأمن الغذائي.. إنما بتوفيق من ربنا وبتوجيهات (......) عبد الفتاح السيسي إننا نتوجه لـ الحفاظ على المخزون بدل ما كنا بنشتغل على 3 شهور خلينا الحد الأدنى 6 شهور.. وده خلانا نوفر القمح والسكر اللي يكفينا لحد شهر 4 اللي جاي".