حملة جديدة ضد الإهمال الطبي في معتقلات النظام المصري، أطلقها ناشطون تحت عنوان "خرجوا كريم يتعالج"  وتصدرت قائمة الأكثر تداولاً على "تويتر"، للتضامن مع الطالب كريم مدحت ذي التسعة عشر ربيعا، المعتقل بسجن العرب منذ أربع سنين.

وعلى غرار الحملات التي أطلقت لمهند إيهاب، وأحمد الخطيب، يأمل الناشطون أن ينجو كريم من مصير سابقيه، فقد خرج الأول من السجن مصاباً بسرطان الدم، ولم يسعفه القدر، وتوفي في مستشفى بالولايات المتحدة، وأصيب الثاني بمرض نادر (اللشمانيا)، بسبب سوء حال سجنه.

وغرّد "شباب ضد الانقلاب" منبهاً: "كريم مدحت 19 عاما، معتقل بسجن برج العرب لقضاء حكم بالسجن 5 سنوات، دخل في غيبوبة كاملة بعد إصابته بورم في المخ، انشروا عنه، #خرجوا_كريم_يتعالج".

ونشرت سارة أسامة صورتين إحداهما قبل اعتقاله والأخرى وهو على سرير المرض، وقالت: "‏#خرجوا_كريم_يتعالج، الطفل اللى دخل المعتقل 15 سنة، كمل ال19 بورم فى المخ، وسفاحين الانقلاب رافضين يخرجوه يتعالج، برغم طلبات طبيب السجن بخروجه".

وشاركتها شيماء نفس الصورة، موجهة حديثها لحقوق الإنسان: "‏#خرجوا_كريم_يتعالج، الى دكاكين حقوق الإنسان، انظروا للمسجون على أنه إنسان وفقط، دون النظر لانتمائه، حتى لا تثوروا لهذا، وتتركوا هذا، إنسان وكفى".

ولجأ الشيخ للدعاء: "‏#خرجوا_كريم_يتعالج، إنهم يمنعون عن أبنائنا واخوتنا الدواء في المعتقلات، يارب امنعه عن أبنائهم واخوانهم وآبائهم وأمهاتهم، فلا يجدوا شفاءا من مرض".

وغرّد هيثم: "انقلاب قذر ودموي يتعمد الإهمال الطبي في السجون، ويترك المريض يموت، إن فرعون علا في الأرض وجعل أهلها شيعاً.. #خرجوا_كريم_يتعالج".

وحول الموضوع يقول Omar Hazek عبر فيسبوك:

آخر معلوماتي عن مأساة السجين #كريم_مدحت اللي تقريبا مفيش أمل في نجاته:
تواصلت مع طبيب ثقة من إسكندرية متابع الحالة عن طريق أصدقاء له من أطباء إسكندرية، وأصدقاء كريم نفسه.
- كريم جاله ورم في المخ، تم إهماله فزود حجم المخ داخل الجمجمة وبالتالي زود ضغط المخ.
- باستمرار الإهمال وعدم تركيب الأنبوب اللي بيظبط ضغط المخ، حصلت كارثة اسمها موت المخ اكلينيكيا، وده تقريبا مفيش أمل في علاجه حسب ما فهمت من الطبيب، يارب أطلع غلطان.
- مرفق التقارير والاشعة الخاصة بيه، اللي بتثبت إن فيه ورم كبير في الجانب الأيسر من المخ ضغط على الجانب الأيمن حسب ما فهمت، وزود ضغط المخ، من حجم الورم واضح إنه بيكبر من مدة، وتم إهماله.
-مبادئ الطب بتقول إنه كان لازم يتنقل الميري بسرعة ويتركب له أنبوب ضغط المخ، وبعدين ياخدوا عينة من الورم عشان يحددوا نوعه وطبيعة علاجه، ده محصلش.
- اللي حصل إنه اتنقل مستشفى برج العرب الحكومي بعد فوات الأوان، الدكتور اللي هناك فهم المأساة فجري بنفسه على الميري شرح للأساتذة الموقف، وفيه خبر وصلني إنه هايتنقل مستشفى السرايا دلوقتي، مش متأكد منه.
-بحسب مصادرنا في الميري، ماتنقلش خالص قبل كده للميري ودي جريمة للداخلية، اسمها القتل بالإهمال الطبي العمدي.
- مش هاقول مصادري لحمايتها، ومع الأسف أسرته منهارة ومش بترد على اتصالات حد.
-مش قادر أجزم كريم عنده كام سنة بالضبط، إما 20 أو 19، اعتقل وهو طفل، وأخد 5 سنين، واترحل برج العرب لما وصل 18 سنة.
ملحوظة: صور كريم على الأجهزة في مستشفى برج العرب الحكومي مش في مستشفى السجن نفسه، اللي مفيهاش أجهزة.
يارب حرية لكل المظاليم.