قال مراقبون إن الدواء المحلي يغطي من السوق المصري ما نسبته ٩٢٪ في حين يتم استيراد ٨٪ ولكن التغطية الحقيقية للإنتاج الفعلي المحلي ٦٥٪ ويتم استيراد ٣٥٪ من الدواء "لأمراض الأورام والأدوية البيولوجية والادوية اللي تتمتع بحماية الملكية الفكرية" ومن هذا الأنواع التي بين المزدوجين أدوية الغدد ومنها السكر وغدة البنكرياس حيث نجد أن الشركات متعددة الجنسية تسيطر على ٦٠٪ من القيمة والشركات الخاصة علي ٣٦٪ أما شركات القطاع العام ٤٪.

المراقبون اعترضوا على إعلان رئيس حكومة السيسي توجيه الخدمات للصوماليين وحل مشاكلهم في حين يتجاهل تماما مشكلات الدواء في مصر الذي يسيطر عليه بشكل ما شركات الجيش فضلا عن تفضيل مثل هذه الشركات الحصول على العملة الصعبة وإعطائها الأولوية عن بيعها للمستهلك المصري بأريحية.

وقال محمد عبدالله @fnhOpJuBoXQdLjU: "(...) السيسي عشان يجبر المصريين يقللو استهلاك السكر صدر الانسولين وترك مرضى السكر يقفون بالطوابير امام صيدليات الاسعاف.. مش مهم المصريين يموتو المهم يحصل السيسي على الدولار".

ورصد الناشط السياسي والمحامي عمرو عبد الهادي @amrelhady4000 أن طوابير الانسولين من خلال ما يتداول من صور ومقاكع فيديو قائلا: "ده مش زحمه على حفله في ايجيبت مراسي او العلمين او الساحل الشرير دي زحمه على الانسولين الي حياة المصريين متوقفه عليه.. الي عايز #انسولين يروح يشتريه من صيدليات العلمين او يروح مستشفيات الجيش الماسري العزيم.. مصر الاه غلاء فاحش وعدم توفر السلعه".

وأضاف "..في كل ازمنة العسكر السابقة كنا حافظين لما منتج يشح يبقى الحكومة بترفعه عشان تغليه وتنزله بسعر جديد انما الان غالي وهيغلى ومش موجود.. #السيسي عمل بروفه لخروج يأجوج ومأجوج".

https://x.com/amrelhady4000/status/1830233456254624117

وأبدى الإعلامي أسامة جاويش @osgaweesh التعجب فقال: "في الوقت اللي مفيش انسولين في البلد والناس واقفة طوابير عشان شروط الروشتة والتحليل والرقم القومي .. حكومة سيئ الذكر مش بس بتصدر الإنسولين ل ١١ دولة أفريقية ومعاهم كوبا.. لا مدبولي بيعلن ان مصر جاهزة لتصدير السلع والبضائع وتلبية احتياجات المواطن الصومالي"، متساءلا "طب والمواطن المصري الشقيق؟".!!

http://https://twitter.com/osgaweesh/status/1830201275750744284

وكتب نجيب @Masri010 "دي مش طوابير عيش ولا سكر عدينا الكلام دا بمراحل دي طوابير علشان الانسولين يا مدبولي .. بدل ما تصرف علي الضيوف اصرف علي اصحاب البيت الاول ... طوابير الجمهورية الجديده يا مدبولي".

وأضاف مدحت شوقي @MedhatShaw22892، "الف سلام وتحيه للجمهوريه الجديده والعلمين والضبعه والطرق والكباري ومحطات الكهرباء  والناس مش لاقيه علاجها ولا أكلها .. الخضار للأغنياء فقط انزل وشوف .. تشتري شويه خضار تعدي ٣٠٠ جنيه وبتجيب انصص كيلويات".

وعلق رضا علي @rida100، "..والله حاجه تقطع القلب! حرام علي الحكومه ابتدأ من رئس الجمهوريه ان التطور الاقتصادي للبلد يوصل لهذه المرحله! فيه اولويات ياعالم! دي مابقاتتش مسأله جوع او شبع، دي وصلت لمرحله حياه او موت! ".

وتساءل علي بكري @_AliBakry، "ماذا فعل هؤلاء بمصر والمصريين وأي نفق مظلم أدخلوا البلاد فيه .. الصورة لطابور ممتد من المواطنين أمام #صيدلية_الإسعاف ينتظروا الحصول علي #الأنسولين .؟!".

واستغرب من أن شروط الحصول على الدواء قالها الدكتور علي عوف رئيس شعبة الأدوية بالاتحاد العام للغرف التجارية 

1- روشتة علاج
2- يطاقة الرقم القومي 
3- تحليل سكري

عمر يوسف @omarYousef26 قال: "دي زحمة على #الانسولين اللي حياة ملايين المصريين معتمدة عليه. صعب تلاقيه حتى في الصيدليات، ولو لقيته هتدفع ضعف سعره. بجد، مصر اللي بتبني عاصمة جديدة مش عارفة توفر دواء أساسي؟! السيسي يُصدّر الأنسولين لكوبا ويتجاهل طوابير ملايين مرضى السكري أمام صيدليات الإسعاف.".

https://x.com/omarYousef26/status/1830245107515129933