سجال كان مكانه منصة (إكس) كان بين داليا أبو عمر مذيعة قناة (CBC) والتي آلت ملكيتها لشركة المخابرات (المتحدة) بعد وفاة صاحبها محمد الأمين في مآلات ارتداد ظلم الظالم لأعوانه عليه وإن لم تعتبر المذيعة فهددت الجمهور الغاضب من غلاء مشتقات الوقود البنزين والسولار للمرة 17 خلال 5 سنوات، والمترحمين على زمن الرئيس الشهيد محمد مرسي ووزرائه بسحب أنهم (إخوان) أولا ثم التهديد لهم بمصير مشابه للوزراء المعتقلين الآن في سجون السيسي.

وكتب داليا أبو عمر  عبر @daliaAO، "هو نقطه بس من ٢٠١٩! واحنا عارفين مواعيد تحريك سعر الوقود وكل مره نفس القصه كأنها مفاجأة او حاجة جديده نفس سيناريوهات اللطميات ونفس سيناريوهات المبررات .. حاجة بتحصل بقالها خمس سنين في مواعيد محدده ايه الجديد ؟!.. كلنا عارفين ان سعر الوقود بيتغير وغالبا بيزيد كل تلت شهور ايه الجديد ؟!.. زياده كبيره المره دي ؟! طب ما تبصوا علي معطياتها اللي هي مش تضخم بس .. وده مش تبرير للحكومه علي فكره لان أنا مش لاقيه ان في حاجة اتغيرت عن اللي بيحصل بقاله خمس سنين علشان ابرر .. الحقيقه المفروض تركزوا في تباعات الزياده وتطالبوا الحكومه تسيطر علي التابعات دي بدل الولولة والخناق علي حاجة بتحصل بقالها خمس سنين".

https://x.com/khaldkm18122310/status/1816501917595693064/photo/1

وسألها خالد كمال @khaldkm18122310 "إنتي عندك وش" 
فأجابت  @daliaAO، "اه عادي مرسي ماكنش عنده اصلاح ولا بيشيل الدعم علشان اتفهم اللي عمله".

فرد @khaldkm18122310، "اتكلمي بموضوعية حتي يتم تصديقك".

فقالت @daliaAO: "لما تبقوا تقروا بموضوعيه الاول"!!

وتداخل متابع آخر ناجي @najisecond، "الموضوعية بتقول أن عجز ميزان المدفوعات اتحسن في عهد مرسي، وان الوزير المميز اللي مرمي في السجن دلوقتي كان موفر للناس مواد تموينية شبه مجانية عشان الفقير يقدر يعيش.. والأهم كان من حقنا نعترض ونرفض وننتقد في الإعلام كفاءة راس الدولة نزولا لاسفل السلم.. هي دي الموضوعية لو بتدوري عليها".

أنت إخوان

وبعد هذه المداخلة كتبت @daliaAO، "بجد والله والبنزين اللي مكانش موجود ده فين ومرسي حكومته دي أنتجت ايه والرئيس اللي اتحكم عليه بتهمه التخابر ده حضرتك اخوان مش كده ؟!".

المتداخل الثالث هاني علي @HanyAly80798526 كتب "البنزين ايام مرسى كلنا عارفين القصه كفايه بقا تعريص الناس اتخنقت هاتخلونا نسب ليه".

وكتبت @daliaAO "نشوف بقي القصه دي في المحكمه".!

وفي عهد الرئيس الشهيد محمد مرسي لم يتغير الوضع في العام الذي حكم فيها عن الوضع في آخر عهد المخلوع مبارك ولكنه أيضا لم يخش أنصار مبارك في عهده من تدشين جميعات تدافع عنه وتزوره في مستشفى المعادي العسكري.

ولكن في عهد #السيسي_خربها رفعت عصابة السيسي أسعار الوقود كالتالي: 

رفع أسعار البنزين 
بنزين 80 من 11ج إلى 12.5
بنزين92 من 12.25 إلى 13.75
بنزين 92 من 13.5 إلى 15ج
السولار من 10 ج إلى 11.5ج
 

وقررت المحافظات زيادة تعريفة المواصلات بنسب تصل إلى 10%

وساخرين كتب @el_nobii، "موضوع زيادة البنزين دا هيخلي شاب عنده عشرين سنة يقعد ع حجر أمه ف المواصلات".

وتساءل متابعون عن أمثال داليا أبو عمر ومنهم لؤي الخطيب وكتب مدحت عمارة @MedhatEmara6، "هو الواد المعرص .. اللي اسمه لؤي العريص .. مكتبش حاجه عن خازوق البنزين".

واستشهد آخرون بتصريحات الأذرع، مثل نورا @Noura_mostafa22، فكتبت "بس أحمد موسى بيقول ان الزياده في سعر البنزين مش هتأثر ع سعر الاجرة يا اسطى".

وظهرت نائبة في برلمان العسكر تتساءل: "..هل رفع أسعار البنزين خطة الحكومة للتخفيف عن المواطن؟"!

وبشرت صاحبة حساب @some1usedtono بهذه البشرى "انهارده ف المواصلات الناس عماله تشتم و تحسبن على سعر البنزين و محدش عاجبه و افتكرت اخر حلقه نزلت من hotd و الناس بتعمل ثوره عشان مش لاقيه تاكل و حاسه انها قربت بجدد".
 

https://x.com/some1usedtono/status/1816586315195887893

وقالت دينا @Dina_2096: "بلـحة غلّى البنزين والكهرباء وبالتالي عكنن على 100 مليون مصري وصعّب عيشتهم أكتر وأكتر .. لإن بكده الأكل والشرب والدواء والمواصلات وكل الخامات والبضايع والمنتجات والملابس و و و و و .. كله غلّي والشعب رخص...!؟.. الجمهورية الجديدة كل اهدافها سحق المصريين وخدمة اسرائيل وممالك الخليج".

http://https://x.com/Dina_2096/status/1816585194192752784