استفزت كلمات أغنية للمطرب المصري أحمد سعد كانت أعهداء منه للشعب السعودي عنوانها "سعودي وأسمر" خلال حفلته 21 يوليو على مسرح محمد عبده أرينا، وفي جزء من كلمات الأغنية: "سعودي وأسمر وعيونه خضرا، تتشد له من أول نظرة، لو القمر دخله مناظرة القمر يطلع خسران، يطلع خسران دا سعودي وأسمر وعيونه خضرا".

ورغم أن الأغنية كانت ضمن فعاليات جولة المملكة المصاحبة لكأس العالم للرياضيات الإلكترونية في الرياض، إلا أن تفسير اهتمام تركي آل الشيخ وزير الترفيه السعودي بأحمد سعد جعل البعض يفكر في دلالة كلمات الأغنيه عيونه خضرا وفسرها بعضهم أن اللون كان مطلب شخصي من وزير الترفيه وآخرون قالوا إن المقصود بها (الدولار) نهو نوع المكافأة المطلوبة من أحمد سعد للأغنية من شوال الرز وفريق ثالث فسر المكافأة الحصول على الجنسية السعودية أسوة بالفنان محمد هنيدي.

حسام ماهر على فسبوك Hossam Maher قال "عاطيلوه الجنسية يا شعادة الموصطاشووووووووو تركي الشيخ" لاسيما وأن أحمد سعد صرح بهذا فقال: "احنا كسبانين معرفة تركي الشيخ و بنكسب الملايين من معرفته".وساخرا كتب جرواتشو آر.كوفي "أحمد سعد بيغني لـ آل.تركي الشيخ عيونه خضرا.
_ عيونه:

http://https://web.facebook.com/photo/?fbid=2400794913446167&set=a.918973234961683&_rdc=1&_rdr

واتهمه محمد السمح على فيسبوك  بالتطبيل ".. طب سعودي وأسمر وفهمناها 🤔.. لكن عيونه خضرا  دا كدب  ووسعت منك أقوي  ومحتاجه تحليل ال DNAعلشان تبين أنك مطبلاتي.".

وعن مسلسل تعامل هيئة الترفيه مع الممثلين المصريين قال جون ماهر John Maher: "طريقة استثمار تركي الشيخ في الفن اليومين دول بتفكرني بطريقة استثمار حمادة السفروت في إكس لارج لما مجدي راحله وطلب منه يستثمرله في مجلته اللي هتتكلم عن قضايا ومحتوى فقام رد عليه وقاله :"فكك من دة، تعالى أعملك برنامج أيروبكس وأنت تخين كدة".. ".

وأضاف ".. بنفس المبدأ بتلاقي اليومين دول برنامج قايم عن آل سعد فيه عمرو وأخوه أحمد.. وأخبار عن أي لطش ما بين أحمد عز وكريم عبد العزيز عن إنه يبقى فيه مصارعة وفيلم يجمعهم بظهورات شرفية.. وأخيراً "أحمد وأحمد" اللي فيه أحمد السقا وأحمد فهمي لمجرد إنهم بيهزروا على بعض ومع بعض في البرامج، فليه ميعملوش فيلم؟.. فهو مفيش محتوى قوي، القصة والكلمة والورق مش سايقين، هي مجرد فرقعة تجيب مبيعات سواء للفيلم أو تسويق للسعودية ... فلأ مش هسميها سينما مقاولات، لأن تعريف سينما المقاولات إنها تبقى حاجة في السريع وبتكلفة رخيصة. . لأ الصراحة، فيه فرق، التكلفة هنا ضخمة. . فدي مش سينما مقاولات لأ. دي صناعة سينما جديدة، سينما ... "حمادة السفروت" !!