تساءل مراقبون عن سر إزالة أطباق الدش الفضائية من أعلى أسطح العمارات المطلة على قناة السويس بمدينة بورسعيد معتبرينه من الأخبار الغريبة التي تزامنت مع عقد منح به زعيم الانقلاب عبدالفتاح السيسي التزام  لمدة 30 عاما بين الهيئة العامة للمنطقة الاقتصادية لقناة السويس ومجموعة موانئ أبو ظبي، وذلك لمنح التزام وتمويل وتصميم وبناء وتطوير وإدارة وتشغيل واستغلال وصيانة وإعادة تسليم البنية الفوقية لكل من محطة دحرجة رورو ومحطة الركاب والسفن السياحية بنطاق ميناء السخنة.


وقال حساب @10466640Mourinh: "أغرب خبر شوفته 😂السفن بتعدى في قناة السويس من قدام بورسعيد اسطح العمارات فيه اطباق الدش عادى زي اي بيت شكلها مش لطيف..  طب ما نقوم نشيل الاطباق  و خلاص ".

https://x.com/10466640Mourinh/status/1798122238690144620

وتساءل محمد (Muhammad Qasim)، "طيب هل في اي حاجة لها ابعاد امنية ؟.. يعني هل ممكن حد يستعمل حاجة للتشويش علي انظمة الملاحة ؟.. ده مجرد سؤال لو حد خبير يقدر يجاوبنا..لانه قرار غريب الحقيقة".

وشاركه التعجب حساب حسام الديب (Hossam Eldeeb ) الذي كتب "اغرب خبر.. السفن بتعدى في قناة السويس  من قدام بورسعيد.. اسطح العمارات فيه اطباق الدش..  عادى زي اي بيت ..شكلها مش لطيف..  طب ما نقوم نشيل الاطباق  و خلاص ".


وساخرا ربط محمود (Mahmoud Yahia) بين شراء القناة ل30 عاما والقرار "البلد بتاع الي بيدفع".


ويبدو أن (Haitham Mansy) من مشجعي الأهلي الذين ساءهم مقتل 74 مشجعا في 2012، وقال: "اي حاجة بتحصل في البلد دي بالذات انا بفرح فيها وبفكركم بصاحب محل العطر الي كسروا عليه المحل وولعو فيه علشان متبع السنة".


وساخرا علق حساب (القرآن حياة)، "وقبل ما سفينة تعدي ينبهوا اي حد منشر غسيل يلمه بسرعة عشان المنظر الجمالي ونفسية الزائرين".

ومتعجبا علق فؤاد (Fouad Agha)، "السفن اشتكت من المنظر نشيلهم الاطباق - المصريين يشتكو من غلاء الكهربا نشيلهم الكهربا خالص.. المنطق انتحر".

وأضاف علاء (Alaa Nemr)، "قرارات ابو ٥٠%".

وعلى غرار إزالة بيوت ضاحية الجميل توجه مصطفى (Mostafa Kamel) بالحمد لله "طب الحمد لله انهم ماشلوش البيوت نفسها".

وأضاف، "السفن بتعدي بقالها ١٥٠ سنة عندنا محدش إشتكى إنما دي آخرة التفاهة والفراغ إللي هما فيه".


وقالت (نسيم الفجر): "اهم حاجه المظهر.. وملعون ابو الناس لا كهربا ولا تلفزيون ولا عيش".

واتفق معها أمجد (Amgad Marwan)، "ايوه اهم حاجة نحافظ على سمعتنا اللى زى الزفت".


ومن تعجب (ابوعمر حسنى) قوله : "قباطين السفن بيقولوا اسمها قناة مارلبورو" بناء على تقرير أجنبي اشار إلى أن سمعة القناة لدى الشركات أن الرشوة الي تمرر كل شئ سجائر معنية.