انتقلت الحرائق سريعا وخلال يومين من العمرانية بالجيزة واستوديو الأهرام إلى التجمع الخامس ومجمع البنوك ما جعل ناشطو منصة (اكس) يطلقون على الحدث "موسم الحرايق" حيث تذكر أحدهم كيف كانت الحرائق في عهد المخلوع حسني مبارك مخصص لها موسم وهو وقت الجرد قبل نهاية السنة المالية في يونيو (شهر 6) من كل عام ولكن تسبب انتشار حوادث الحرائق في مصر بدا أنها بسبب تفرغ أجهزة الدولة للتخديم على جهة واحدة فقط واستشراء الترهل والفساد والفشل وعدم وجود منظومة تأمين لمنشآت الدولة فضلا عن إدارتها.


وربط الإعلامي أسامة جاويش بين مسلسل المتحدة المخابراتي وبين الحرائق فقال تحت عنوان "#الحشاشين يحرقون مصر " إنه ".. على طريقة حريق القاهرة في الخمسينيات .. موسم الحرايق ، حريق ستوديو الاهرام ثم حريق آخر في التجمع الخامس والبقية تأتي وربنا يستر.. #التجمع_الخامس .. #ستوديو_الأهرام .. #حريق".


وكتبت لورين @tola_2m، "حد فاهم حاجه في حكاية موسم الحرايق اللي شغاله في القاهرة من امبارح او اول امبارح دي و محدش عارف يطفيها !! 
الاول حريق استوديو الاهرام ! 
التاني حريق مبني في العمرانية !!
و النهارده حريق مجمع البنوك في التجمع الخامس !!! 
وتساءلت "دا حريق القاهره الجزء التاني ولا ايه !! .. ربنا يحفظ اهل مصر من كل شر 🤲🏻".

وأضافت "وكمان شكلها كده بفعل فعال عشان التكرار اللي ورا بعض ده مش طبيعي و كمان اماكن حيوية جدا جدا و الاصعب ان محدش بيعرف يطفيها المبني بيتهشم بالكامل من شدة الحريق !!

وعلقت "ياريت لو حد عنده معلومه يفهمنا و يطمنا !! ..الموضوع غريب جدا و يقلق جدا جدا ".


التساؤل وصل أيضا إلى سلوى @salwa201188، ""معقول كم الحرايق دى كلها صدفة ؟! .. لُطفك يا الله ..".

حساب المجلس الثوري المصري @ERC_egy قال: "بعد احتراق استوديو الأهرام منذ يومين، الان حريق كبير فى مجمع البنوك #التجمع_الخامس .. ماذا يحدث في مصر؟".


ورأت بشرى بسيوني @BushraBassioun أنه "بعد يوم واحد من احتراق استوديو الأهرام.. المفتعل.. اليوم حريق هائل فى مجمع البنوك بــ التجمع الخامس .. مين بيحرق مصر ".


ونقل حساب صائد الذباب @MoRebelx، "دكتورة جامعية من متضرري حريق استوديو الاهرام تبكي .. يا تري هذا الحريق سابوه يتحرق حتي يتم بيع ارض استوديو الاهرام لمستثمر اجنبي بقدرة قادر زي ما يحصل في حريق مديرية امن الاسماعيلية .. وبعدين ياسيسي كفاية بيع بقي قصدي حرايق بقي".