انتقل الغضب من مطروح التي باتت في هذه اللحظات تحت الحصار الأمني، إلى غضب على مواقع التواصل الاجتماعي، بعدما قتل شرطي بقسم مدينة سيدي براني بمحافظة مطروح الشاب فرحات المحفوظي ظهر الثلاثاء على يد ضابط شرطة، إثر مشادة حدثت داخل أحد المتاجر.
 
ومع توجه أهالي المنطقة إلى قسم الشرطة وقطعوا الطريق، تصاعد غضب شعبي مصاحب، بعد دفع وحدات من الجيش والأمن المركزي لفرض وضع حماية قسم الشرطة وللتهدئة.

وقال المحامي والناشط السياسي عمرو عبد الهادي عبر @amrelhady4000: "سعيد الحفيان بيعترف بتكرار اعتداءات الضباط على أهالي #مرسى_مطروح وبيقول انهم مصممين يحولوها سيناء والضباط اصبحت بتسرق اي حد يوقفوه واللي مش عاجبه يقتلوه ووصلت انهم خلو الناس تبوس على رجل المخبر وبيفكرهم ان ٢٥ يناير قامت عشان ظلمو خالد سعيد.. مصر راحت خلاص للاسف".

وأضاف أمير @Amir72358401، "نظام السيسي يخاف من اي تجمع ف مصر واهو نزلو عصابتهم مطروح سيدي براني الصوره المتداوله علي فراش المرض ربنا يشفيه ويعافيه ويقومه بالسلامة يارب إيمان_البحر_درويش .. السيسى_خربها ياشعب مصر العشریة_السیساویة".

https://twitter.com/Amir72358401/status/1679256468535533571

وكتب الإعلامي أسامة جاويش @osgaweesh، "الراجل ده اسمه سعيد الحفيان .. عمدة من عمد مطروح ورمز مهم من رموز القبائل الغربية .. سنة ٢٠١٤ قابل السيسي لما كان مشير ومرشح رئاسي وسلمه بنفسه عصا المرشالية وطلب منه يحملها لما يفوز بالرئاسة .. النهاردة بيقوله ان سياسات نظامه وجريمة الشرطة في سيدي براني بتصنع سيناء تانية في #مطروح".

https://twitter.com/i/status/1679146951487664133

وقال الناشط الحقوقي نور خليل @noureldeinkhal1 "امبارح ظابط شرطة من قسم سيدي براني في مطروح حصل مشادة بينه وبين مواطن اسمه " فرحات المحفوظي" من " المحافيظ" اللي هي جزء من قبيلة " أولاد علي "، الظابط وفوسط محل تجاري طلع سلاحه وضرب المواطن ٣ رصاصات قتله.. أهالي مطروح حاصروا القسم امبارح والأمر استدعى تدخل قوات الجيش لحماية القسم من غضب أهالي براني، وبحسب المعلومات المنشورة تم نقل الظابط لقاعدة عسكرية".
وأضاف "حتى الآن مفيش بيان رسمي واحد لا من الداخلية ولا النيابة ولا السلطات العسكرية اللي استدعى الأمر تدخلها، ده موضوع مينفعش يعدي بدون توضيح ومحاكمة، خاصة واحنا لسه اول امبارح مواطن في اسكندرية مات في قسم بعد القبض عليه بأيام، وقبلها بأسبوع ظابط جيش قرر يدوس أسرة بعربيته".
وكتب "مفيش بديل غير محاسبة حقيقية، افلات المجرمين من العقاب أيا كان موقعهم خطر على الأمن العام للبلد كلها.".

وأشار بكره أحلى @bokrahl "في الحقيقة المسؤول عن قتل مواطن مطروح وحادث مدينتي وغيرها وقبلها هذا الشخص".

واستعادت الصحفية شيرين عرفة مقطع مرئي للسيسي وهو ينفي أن يحدث شئ للضابط أحمد "(مناخ جديد يا أحمد، وهيقف عند حد معين.. فمش هيحصل أن الظابط يضرب غاز أو خرطوش، وحد يموت أو يتصاب في عينيه، فيتحاكم الظابط أحمد، لأ ..مش هيحصل خلاص)" وذلك في نقل منها عن "السيسي من أحد اجتماعاته بالقادة العسكريين، في تسجيل مسرب بتاريخ أكتوبر 2013".


ومن قبيلة أولاد علي، بعد وفاة ابنى فى يناير ٢٠١٢، قدمت بلاغ للنائب العام عبد المجيد محمود ضد وزير الصحة عمرو حلمى وفؤاد النواووى واخرين والبلاغ اتحفظ فى نيابة السيدة زينب ورئيس النيابة احمد الابرق حفظ. وقالى سامحنى اوعى تدعى عليا والقضية لم تحقق حتى الان فيه حد يرد مصريون عن قتل شاب سيدي براني برصاص شرطي: جرائم تهدد بالانفجار.

الأهالي ثارت وحاصرت قسم الشرطة واشعلت اطارات السيارات واشتبكت مع الشرطة؛ وتدخلت قوات الجيش لحماية الشرطة من غضب الاهالي.