في الوقت الذي أعلنت فيه شعبة الدواجن بالغرف التجارية؛ ارتفاع سعر كرتونة البيض ليصل السعر للمستهلك ما بين 92 جنيها وحتى 95 جنيها، نشر ناشطون على مواقع "التواصل" صورا لكرتونة البيض التي لامست ال99.5 جنيها.

وقال عبدالعزيز السيد، رئيس شعبة الدواجن، قال إن أزمة الدواجن والأعلاف بلغت مداها ليصل البيض إلى أعلى سعر يسجله في تاريخ السوق المصري مقتربًا من 95 جنيهًا للكرتونة وهذه أزمة تضر الصناعة والمواطن والجميع.

وقال محمد عويس @MohamedEwis7: "عندنا في الاقتصاد اهم مؤشر ناجح في تحديد سعر صرف الدولار هو كرتونه البيض و ده بجد مش ترول، كل ما كرتونة البيض تغلى كل ما بعدها علطول الدولار بيرفع و افتكروا كلامي".

وتحدث آخرون عن مؤشرات الاقتصاد: فكان من سخريتهم أن أحصوا ثلاثة وهي:

🇺🇸 مؤشر ناسداك

🇸🇦 سعر برميل البترول

🇪🇬 كرتونة البيض

وأشارت (راندا سامي) إلى أنه مؤشر جيد للغلاء، "لا ده مؤشر للغلا اللى بيجى بعد كده  وكرتونه البيض ده مثال".

وأضاف عزت عزوني  @ezzatazoony3، "استمرار ارتفاع سعر البيض مؤشر خطر ، فسعر طبقة البيض وصل ٧٨ جنيه ، أكثر من ثمن الفرخة نفسها ، وهى مسئولية الدولة ، فإن عجزت عن توفير أبسط مقومات الحياة لمواطنيها ، تكون هى والعدم سواء".

وأضاف محمد مجدي "مؤشر كرتونة البيض البلدي لقياس القدرة الشرائية للمواطن المصري".

وعن تضاعف الأسعار كتب أحدهم "لو حد كان اشترى بيض ب 10 آلاف جنيه ديسمبر اللي فات كان هيكسب دلوقتي أكتر من 100% .. بسعر انهارده كرتونة البيض الاحمر وصلت بعض المناطق لحد 95 جنيه حسب تقارير جريدة الوطن".

وأوضح "10 الاف جنيه في ديسمبر اللي فات ( يشتروا 285 كرتونة بيض).. 10 الاف جنيه دلوقتي (يشتروا حوالي 105 كرتونة بيض).. 285 كرتونة بيض (إذا كنت اشتريتهم ب 10 الاف جنيه ديسمبر اللي فات) يتباعوا دلوقتي بأكتر من 27 ألف جنيه".

واعتبر أن ما قدمه حسبة افتراضية تصلح مؤشر يوضح أن الرواتب الشهرية تقل دون أن نشعر بالانخفاض في قيمتها، وأي زيادة سنوية لا تدرك معدل الانخفاض في قيمة الراتب الشهري الذي لا يلاحق معدل الارتفاع في الأسعار.