تصدر هاشتاج منة شلبي بعدما أعلنت الصحف والمواقع المحلية عن القبض على الممثلة ونجلة الراقصة الشهيرة، وتحويلها للنيابة من أمن مطار القاهرة، أثناء عودتها من الولايات المتحدة، إلى مصر بتهمة حيازة مخدرات وصفها محضر الضبط بأنها كوكايين وقطع لبان حشيش، وأنواع من المنشطات الجنسية وطوابع مخدرة و 12 كيس مارجوانا وحلوى ماريجوانا، وذلك أثناء إنهاء إجراءات تفتيش الركاب.


وصب الناشطون على مواقع التواصل جام غضبهم فضلا عن السخرية الثابتة في التعليقات من التعامل الأمني فضلا عن توقع إفراج من شامخ الانقلاب والأعذار كثيرة مع الفنانين والفنانات، الذين يتساقطون إما في وحل المخدرات أو بين أحضان مخرج سهرة 30 يونيو بما أثبتته مقاطع الفيديو الشهيرة لنائب برلمان السيسي خالد يوسف أو في كليهما، والشعب حائر في لقمة عيشه.


وكتبت (مواطنة مصرية)، "زعلانين عليها ليه بكره تسافر علي حساب الدوله تتعالج زيها زي شرين .. وبكره الشعب يتعاطف معاها وتبقي بطله ومحاربه ضد الإدمان .. الوسط ده وسط مريض عاهر عايشين ف رفاهيه ومعظمهم مدمن وف الأخر الدوله تعالجعهم ع حسابها.. أما الشعب الغلبان ده مساعدة الدوله له حاجه مستحيله".


وأضاف أيمن سلامة (aymansalama)، "النهارده القبض ع منه شلبي ومعاها مخدرات، وقبل كدا دخول شيرين عبدالوهاب المصحة لعلاجها من الادمان وغيرها وغيرها .. هي دي النخبة والفنانين والفنانات اللي بيتم تكريمهم وبيطلعوا في التليفزيونات وبيتعملهم مهرجانات وعاملين أن مفيش حد متربي أو بيفهم زيهم أو بيحب البلد زيهم".


احتمالات الفساد


وكتبت (مريامة)، "لما شفت الرصة مرتبة بالصورة، وناشرين بياناتها الشخصية، واضح ان الموضوع ان منه شلبي قالت ( لا ) لمسؤول كبير، وتم تلبيسها القضية مثلها مثل كثير فنانات بالتاريخ تعرضوا لاغتيال معنوي، اما تهمة المخدرات، او الدعارة، ثم يجيك بائس يقولك المرأة ماتتعرض لأي تمييز او اضطهاد ولها رأي".


وسخر محمود (mahmoud anwar) من واقع هذا الوسط وكتب "الفن رسالة وبيقدم للشعب رسالة وتوعيه.. منه شلبي كانت عامله دور مدمنة فى فيلم اسمه بدل فاقد مع احمد عز وكانوا بيسالوها ايه الهدف من الدور ده قالت بقدم رساله توعيه للشعب أن المخدرات خطر على مجتمعنا وشبابنا ولازم كلنا نواجه هذا الخطر بالتوعيه واحنا قدوة كفنانين للشعب ".


أما أحمد (Ahmed M. Elgohary ) فبعدما أشاد برجال الشرطة قال: ".. وبصراحة شي مش غريب على هذا الوسط..".


صد ورد


ووجدت منة شلبي مدافعين أو بالأحرى وجد النظام لجانا، فقال (الهاشمي): "منه شلبي .. رأي من مصادر قانونية ..الحاجات اللي اتمسكت معها غير مدرجة في القانون المصري بأنها مخدرات وعدم توافر اركان تهمة الحرز والحيازة بالإضافة لجواز بيع الأحراز في الدولة القادمة منها مما ينفى أنه مخدر وينفى التهمة تماماً".


وأضاف ياسر (Yasser Salama)، لمن سبقه "أنها ربما لا تعرف ماذا اشترت؟!"، فغرد  "مشكلة كبيرة أنك تشتري حاجة من سوبر ماركت في دولة ما وأنت راجع مصر تتقفش في المطار تتشرد ويتعملك قضية مخدرات، بالمناسبة الحل بسيط صادرها وخلاص وقول ممنوعة طالما كانت سلع متداولة عادي في السوق الاستهلاكي، أو أنك تتبنى حملة تثقيف المسافرين بالمنتجات دي. منه شلبي


ومن جانب آخر، شكك حساب مستر ميك في نزاهة القضاء "منه شلبي If she go out and I’m sure she will 😂 just I don’t want any Egyptian talking to me about the impartial judiciary".


وأيده حساب (برفيوم)، فقال "كل المخدرات اللي في الصورة بتتباع في المحلات فى أوروبا وأمريكا عادي ومصرحه من الدولة لكن الفنانة فاكرة ان أمن المطار مش هيعرفها وممكن يفتكرها كياس حلاوة او تجميل ..بكرا تخرج منها لان احنا عارفين القضاء المصري نزيه و شريف ".